Musim panas ditambah pula dengan keadaan cuaca yng tidak menentu boleh mengeringkan kulit dan menjadikan kulit kita bertambah kusam.Bagi nuna sendiri,penggunaan sunblock wajib dan mesti dipakai sebelum keluar rumah untuk memastikan kulit muka kita sentiaasa segar,cerah dan kekal flawless. kebaikan apabila memakai sunblock sangat banyak.

Pengalaman nuna sendiri sejak pakai sunblock sebelum memakai makeup adalah sangat elok dan muka nuna kekal flawless dan tidak mudah terbakar.Dahulu sebelum nuna tidak tahu kelebihan sunblock,nuna selalu terfikir macam mana kita nak menjaga muka kita dari terdedah kepada cahaya matahari,kadang kadang rasa wajah kusam dan tidak bermaya je. Namun persepsi nuna terus berubah dari kurang gemar memakai sunblock kepada peminat utama sunblock dan nuna akan rasa tidak lengkap kalau tidak pakai sunblock pada muka sebelum memakai makeup. 

Bagi korang yang tertanya tanya apakah kebaikan memakai sunblock,mari nuna terangkan kelebihan yang akan korang dapat kalau konsisten memakai sunblock.Banyak sangat kelebihan kelebihannya. Antara kelebihan sunblock ialah: 


1.Melindungi dari sinaran uv. uv ni apa ya?uv atau lebih dikenali sebagai ultraviolet merupakan cahaya matahari yang memancar ke bumi.Sinaran uv terbahagi kepada dua jenis iaitu UVA dan juga UVB.Namun bukan semua sinaran uv tidak bermanfaat kerana sinaran uv juga turut mengandungi vitamin D yang baik untuk kulit.Biasannya,pendedahan kepada cahaya matahari yang berlebihan boleh menyebabkan potensi kepada pendedahan penyakit seperti kanser. 

2.Mencegah penuaan(awet muda) penuaan bukan sahaja disebabkan faktor usia sahaja namun kurang mengambil berat terhadap pemakaian sunblock boleh menyebabkan kulit muka kita mudah berkedut dan muncul garis garis halus.Lama kelamaan kulit muka kita akan mudah rosak dan akan menjadi kusam dan gelap.Jadi mulai sekrang rajin rajinkanlah diri untuk memakai sunblock ,ok? 


3.Memberi kesihatan kepada kulit pemakaian sunblock secara konsisten membantu menjaga struktur kulit wajah supaya kekal anjal dan sihat.Jadi kita tidak perlu risau kalau tededah kepada cahaya matahari.tetapi perlu pastikan sapu balik sunblock selepas 2 jam. untuk pemilihan sunblock,nuna sarankan korang cari spf yang tinggi contoh spf30 ataupun spf60.ini kerana semakin tinggi spf semakin bagus untuk melawan sinaran uv.

nuna sendiri menggunakan spf berjenama wardah kerana harga mampu milik tak sampai RM15 ringgit pun.korang boleh dapatkan produk wardah di kedai drugstore seperti Watson. nuna harap perkongsian nuna pada kali ini bermanfaaat untuk anda semua. 

18 Comments

  1. Sunblock/sunscreen memang benda wajib yang Yaya pakai setiap hari. Yaya dah ada jenama favourite sunscreen sendiri. Tapi boleh consider untuk try jenama Wardah pula lepas ni. Harga pun okay :)

    ReplyDelete
  2. Bahayanya sekarang nie kalau tak pakai sunblock sebab terdedah kepada sinaran mentari berpanjangan memang tak elok untuk kita. Lagi2 dah usia bumi semakin tua nie, memacam la penyakit kan.

    ReplyDelete
  3. Product Wardah ni dari Indonesia kan..akak suka lipstick dia dan dah ada beberapa koleksi warna menarik...rangkaian product lain under Wardah blom pernah cuba lagi..nanti boleh la cari cari sunblock plak..

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing interesting post! I will try this once I finish my current ones. Thanks.

    ReplyDelete
  5. Produk sebegini sememang di sukai oleh para wanita di luar sana. Semoga ia memberi mafaat. Tq sharing

    ReplyDelete
  6. Menarik ni. Product kosmetik Dan kecantikan ni kalau berkualiti Dan harga berpatutan, pasti ramai akan beli.

    ReplyDelete
  7. Nampak menariklah sunblock wardah ni, sy nak cuba juga nanti.. Sebab selalu buat aktiviti dkt luar, kulit cepat jer jd kering dan sunburn, produk warsah pon nampak senang nak beli sebab ada jual dekat watson

    ReplyDelete
  8. Sis kalau keluar rumah memang tak pernah tinggalkan sunblock. Dari dulu sampai skrg sis akan pakai utk lindung wajah sis dr sinar UV. Nanti blh lah sis cuba yg ni pulal

    ReplyDelete
  9. Kita pun walau kulit gelap tapi bila dah sunburn memang terasa sangat hehehe tapi apa pun produk macam ni penting untuk yang suka pergi bercuti tepi pantai hehehehe..

    ReplyDelete
  10. Untuk menjaga penampilan kulit wajah kenalah disiplin .. macam TB ni lahai.. ambil mudha je dulu.. keluar rumah tak pakai sunblock.. sekali mai la masalah jeragat yang jenuh nak hilangkan.. tertarik pulak TB tengok sunblock dari brand wardah ni

    ReplyDelete
  11. Qiss memang tengah cari sunblock baru sebab yang Qiss guna dah habis. Next boleh Qiss guna keluaran Wardah ni. Sunblock kan penting. Suka betul kalau dapat sunblock yang sesuai dengan kulit.

    ReplyDelete
  12. Setuju sangat dengan hujah Nuna yang mana memang penting untuk kita memakai sunblock lebih-lebih lagi dengan cuaca yang tak menentu ni... kalau dulu, sampai berbelang-belang muka saya... hehehehe...

    ReplyDelete
  13. Tq share. Nur mmg tercari cari sunblock yg sesuai dgn kulit nur. Berkali kali cuba masih blm jumpa yg sesuai. Boleh laaa usha sunblock wardah ni kat watson. Murah pulak tu

    ReplyDelete
  14. Yes memang sunblock sangat penting sekarang dengan cuaca Yang agak panas. Atleast kita dah cover muka n badan kita dengan sunblock

    ReplyDelete
  15. jenama ni nampaknya dah menempah nama pada kebanyakkan orang. mek sendiri suka dengan bedak kompak dan lipmatte wardah.

    ReplyDelete
  16. Haaa. Mmg dok mencari sunblock gak nie.. Lebih selesa buat aktiviti pantai bila pakai sunblock. Leh la AM cuba n cari sunblock yg Nuna sarankan nie.

    ReplyDelete
  17. Wahhh murah betul sunscreen dri waardah nie. Xsampai 15 ringgit. Kena beli nie. Bagus pon bagus. Boleh lah cari nanti utk bawak pi travel

    ReplyDelete

Hai visitor

komen anda begitu berharga .Nuna inshaAllah akan melawat blog blog yang sudi melawat blog ini.Terima kasih drop komen.semoga murah rezeki dan sihat sentiasa.