nunaabdullah.com

Pada pandangan pertama, nampaknya pemikiran positif dan Attention Deficit Disorder (ADD) tidak ada kaitan antara satu sama lain. Tetapi ramai di antara kita yang mempunyai ADD mengembangkan corak pemikiran negatif kerana kita menjadi kecewa dengan cabaran kita dan perasaan yang sering bercelaru. Pandangan negatif ini kemudian menyukarkan lagi kita untuk menguruskan cabaran tersebut dan bergerak ke hadapan.


Mempraktikkan pemikiran positif membolehkan orang yang mempunyai ADD menumpukan pada kekuatan dan pencapaian kita, yang meningkatkan kebahagiaan dan motivasi. Ini, seterusnya, membolehkan kita menghabiskan lebih banyak masa untuk membuat kemajuan, dan kurang masa berasa sedih dan buntu. Petua berikut memberikan cadangan praktikal yang boleh anda gunakan untuk membantu anda beralih kepada corak pemikiran yang lebih positif:


1. Jaga Diri Anda dengan Baik


Lebih mudah untuk menjadi positif apabila anda makan dengan baik, bersenam dan mendapat rehat yang cukup.


2. Ingatkan Diri Anda tentang Perkara yang Anda Syukuri


Tekanan dan cabaran nampaknya tidak begitu teruk apabila anda sentiasa mengingatkan diri anda tentang perkara yang betul dalam hidup. Mengambil masa hanya 60 saat sehari untuk berhenti dan menghargai perkara yang baik akan membuat perubahan yang besar.


3. Cari Bukti Daripada Membuat Andaian


Ketakutan untuk tidak disukai atau diterima kadang-kadang membawa kita untuk menganggap bahawa kita tahu apa yang orang lain fikirkan, tetapi ketakutan kita biasanya bukan realiti. Jika anda mempunyai ketakutan bahawa perasaan buruk rakan atau ahli keluarga disebabkan oleh sesuatu yang anda lakukan, atau rakan sekerja anda secara rahsia bergosip tentang anda apabila anda membelakangi anda, bersuara dan tanya mereka. Jangan buang masa bimbang bahawa anda melakukan sesuatu yang salah melainkan anda mempunyai bukti bahawa ada sesuatu yang perlu dibimbangkan.


4. Elakkan daripada Menggunakan Mutlak


Pernahkah anda memberitahu pasangan "Anda SENTIASA terlambat!" atau mengadu kepada rakan "Anda TIDAK PERNAH menghubungi saya!"? Berfikir dan bercakap secara mutlak seperti 'sentiasa' dan 'tidak pernah' menjadikan keadaan kelihatan lebih teruk daripada yang ada, dan memprogramkan otak anda untuk mempercayai bahawa orang tertentu tidak mampu menyampaikannya.


5. Berpisah Dari Fikiran Negatif


Fikiran anda tidak boleh memegang sebarang kuasa ke atas anda jika anda tidak menilai mereka. Jika anda perasan diri anda mempunyai pemikiran negatif, lepaskan daripadanya, saksikannya, dan jangan ikutinya.


6. Hentikan pemikiran negatif


Dalam bukunya "Change Your Brain, Change Your Life," Dr. Daniel Amen bercakap tentang "ANTs" - Pemikiran Negatif Automatik. Ini adalah pemikiran buruk yang biasanya fikir, seperti "Orang-orang itu ketawa, mereka mesti bercakap tentang saya," atau "Bos mahu jumpa saya? Mesti teruk!" Apabila anda melihat pemikiran ini, sedar bahawa ia tidak lebih daripada SEMUT dan skuasy mereka!


7. Berlatih Lovin', Touchin' & Squeezin' (Rakan dan Keluarga Anda)


Anda tidak perlu menjadi pakar untuk mengetahui kebaikan pelukan yang baik. Hubungan fizikal yang positif dengan rakan, orang tersayang, dan juga haiwan peliharaan, adalah jemputan segera. Satu kajian penyelidikan mengenai subjek ini mempunyai seorang pelayan menyentuh lengan beberapa pelanggannya semasa dia menyerahkan cek mereka. Dia menerima petua yang lebih tinggi daripada pelanggan ini berbanding petua yang tidak disentuhnya!


8. Tingkatkan Aktiviti Sosial Anda


Dengan meningkatkan aktiviti sosial, anda mengurangkan kesunyian. Kelilingi diri anda dengan orang yang sihat, gembira, dan tenaga positif mereka akan memberi kesan kepada anda secara positif!


9. Sukarelawan untuk Organisasi, atau Bantu Orang lain


Semua orang berasa baik selepas membantu. Anda boleh menawarkan masa anda, wang anda atau sumber anda. Lebih banyak tenaga positif yang anda keluarkan ke dunia, lebih banyak anda akan menerima balasannya.


10. Gunakan Corak "patah" untuk Melawan Overthingking


Jika anda mendapati diri anda merenung, cara terbaik untuk menghentikannya adalah dengan mengganggu corak dan memaksa diri anda melakukan sesuatu yang berbeza sama sekali.Overthingking adalah seperti tumpuan berlebihan pada sesuatu yang negatif. Ia tidak pernah produktif, kerana tidak rasional atau berorientasikan penyelesaian, ia hanya kebimbangan yang berlebihan. Cuba ubah persekitaran fizikal anda  berjalan-jalan atau duduk di luar. Anda juga boleh menghubungi rakan, mengambil buku atau menghidupkan muzik.



0 Comments