nunaabdullah.com


Keyakinan diri atau keyakinan pada diri sendiri bermakna anda tahu bahawa anda boleh melakukan apa sahaja tugas yang anda hadapi. Ini tidak bermakna anda perlu melakukan setiap tugasan sendiri. Ini bermakna yang anda tahu anda boleh lakukan sendiri anda lakukan dan yang anda perlukan bantuan anda tahu cara mencarinya. Keyakinan adalah sifat yang dipelajari, bukan sesuatu yang anda miliki sejak lahir. Ia adalah kuasa yang mendorong anda ke hadapan dan membolehkan anda mencari jalan yang betul di tengah-tengah kekeliruan dan kekacauan kehidupan. Keyakinan adalah keperluan yang anda mesti ada untuk membantu anda merealisasikan impian dan matlamat anda.


Kita semua mempunyai kuasa keyakinan diri dalam diri kita. Malangnya ramai yang membiarkannya tidak digunakan untuk jangka masa yang lama manakala yang lain menggunakannya dengan jarang seperti orang bakhil. Lupakan kebimbangan masa lalu dan bina kuasa keyakinan diri dalam diri anda. Memandangkan anda tidak boleh mengubah kesilapan masa lalu, jangan biarkan ia merosakkan masa kini atau meredupkan masa depan.


1.Jangan benci diri sendiri

Perkara pertama yang anda mesti amalkan ialah "jangan benci diri sendiri" sebelum membuat keputusan untuk mengamalkan keyakinan diri. Sangat sukar untuk menjadi yakin diri jika anda tidak menyukai diri anda sendiri. Ingat, sama seperti orang lain, anda dilahirkan ke dunia ini atas sebab tertentu. Fikirkan perkara yang anda pandai lakukan. Berusaha untuk menjadi lebih baik pada mereka. Jangan risau tentang perkara yang anda tidak begitu mahir. Sebagai orang yang sangat berjaya yang saya bercakap baru-baru ini berkata, “Mengapa menghabiskan masa terhad anda di bumi untuk mengerjakan perkara yang anda tidak pandai.

Sebaliknya sempurnakan perkara yang anda mahir dan upah seseorang untuk melakukan perkara yang anda tidak pandai.”Sikap biasa-biasa dan prestasi yang buruk selalunya disebabkan oleh keyakinan diri yang rendah tetapi ia bukan sesuatu yang perlu anda hadapi. 


2.Mencabar diri anda

Anda boleh membina keyakinan diri anda dengan mencabar diri anda untuk bertindak dan melakukan sesuatu. Walaupun anda berasa seolah-olah anda kurang keyakinan, itu tidak bermakna orang lain boleh memberitahu. Membina keyakinan diri yang baik adalah satu perkara yang menarik, dan ia lebih mudah daripada yang anda bayangkan. Salah satu cara paling mudah untuk membina keyakinan diri ialah "mengambil langkah bayi."

 Apa yang saya maksudkan dengan ini adalah untuk menetapkan matlamat atau projek kecil yang perlu anda selesaikan. Setiap kali anda melakukan satu dalam masa yang anda tetapkan untuk diri sendiri, anda akan membina keyakinan diri anda. Pengumpulan "kemenangan" kecil akan meyakinkan minda bawah sedar anda bahawa anda boleh melakukan apa yang anda ingin lakukan. Ia kemudian akan meyakinkan minda sedar anda bahawa anda mempunyai banyak keupayaan dan keyakinan diri anda akan bertambah. Jika anda terus melakukan ini selama beberapa bulan, anda akan mendapati keyakinan diri anda bertambah baik. Dengan keyakinan diri yang lebih baik anda boleh mengambil projek dan matlamat yang lebih besar dan apabila ini selesai keyakinan diri anda akan berkembang dengan pesat.


3.Diri sendiri

Jadi apakah teknik lain yang tersedia untuk sesiapa sahaja yang ingin mengembangkan lebih keyakinan diri? Ia sepatutnya tidak mengejutkan anda apabila saya memberitahu anda bahawa orang yang paling berpengaruh pada keyakinan diri anda ialah anda, atau lebih khusus, fikiran anda. Ini mungkin kedengaran sangat asas tetapi adakah anda menggunakan pemikiran anda sendiri untuk mengukuhkan keyakinan diri dan harga diri anda? Bercakap positif kepada diri sendiri sepanjang masa. Menjadi kawan baik dan penyokong anda sendiri. Galakkan diri anda untuk melakukan lebih banyak lagi.

 

Semoga artikel ini bermanfaat untuk anda!Selamat mencuba.

0 Comments