nunaabdullah.com

Tekanan dan keresahan di tempat kerja sememangnya sering dihadapi oleh sesiapa saja.Tahap tekanan tertentu adalah sihat bagi memastikan kita sentiasa bersemangat dan mendorong kita untuk mencapainya. Pada dasarnya tekanan akan menyebabkan kita menjalani kehidupan yang lebih memuaskan. Kesukarannya di sini, bagaimanapun, adalah bagaimana kita mewujudkan keseimbangan tekanan yang sihat kerana terlalu banyak tekanan dan kebimbangan sudah tentu membahayakan kesihatan dan kesejahteraan anda? Apakah teknik yang boleh kita gunakan untuk menggalakkan tekanan dan keresahan dalam kehidupan kita? Tinggal bersama saya untuk sementara waktu dan kami akan melihat 10 idea mudah untuk memulakan tekanan dan keresahan di tempat kerja.


1.Tune In into Your Body


Ia mungkin idea yang mudah, tetapi ia adalah kunci untuk membuka kunci kotak kepada teknik melegakan tekanan dan kebimbangan lain yang akan kita periksa. Berhati-hati dengan tahap tekanan yang anda alami pada satu-satu masa. Pertama sekali anda perlu tahu bila tahap tekanan anda meningkat.


Ukur tahap tekanan anda pada skala 1-10. Semasa anda berada di rumah, cari masa anda sendirian dan apabila anda boleh berbaring dengan mata tertutup. Pasangkan muzik kegemaran anda untuk berehat atau hanya duduk diam, apa sahaja yang paling sesuai untuk anda. Biarkan fikiran anda merayau dan jangan cuba untuk menahan fikiran anda, tidak kira betapa cepatnya. Selepas 10 minit atau lebih anda harus sedar tekanan tahap sifar.


ini adalah pengukur untuk mengukur semua tahap tekanan yang lain. Pada siang hari periksa skala dan bukan tahap ketegangan yang anda rasa: adakah bahu anda terbongkok dan tegang; bagaimana perasaan usus anda, adakah ia ketat dan bergolak; adakah rahang anda tercegat?


2.Ambil masa untuk bergerak


Pergerakan adalah cara terbaik untuk mengurangkan tahap tekanan. Hanya dengan keluar dari tempat duduk anda dan bergerak di sekeliling anda akan mendapati bahawa anda akan merasakan sedikit tekanan dan kelegaan kebimbangan. Berjalan pantas semasa rehat makan tengah hari dan sesi berjoging singkat pada penghujung hari akan mengurangkan ketegangan. Secara amnya, tetapkan matlamat untuk kekal cergas.


3.Ambil masa untuk bernafas dalam-dalam


Hanya bernafas dalam-dalam, menarik nafas melalui lubang hidung, selepas menahan nafas selama kiraan tiga hembus perlahan-lahan melalui mulut.


4.Luangkan masa untuk menggunakan kuasa imejan minda anda


Ini adalah satu lagi cara yang bagus untuk membawa kelegaan tekanan dan kebimbangan ke tempat kerja. Luangkan sedikit masa untuk membayangkan bahawa anda berada di tempat lain. Dengar bunyi laut, cipta warna langit yang terang dalam fikiran anda, terbang ke tempat kegemaran anda dan jangan tunggu percutian yang jauh itu; pergi ke sana hari ini. Lebih jelas imej lebih baik teknik melegakan tekanan dan kebimbangan ini akan berfungsi.


5.Luangkan masa untuk mencabar pemikiran tidak rasional anda


Berhati-hati dengan suara dalaman anda dan mesej yang dihantar kepada anda. Selalunya pemikiran ini berdasarkan pelaziman minda sebelumnya dan pemikiran itu akan memudaratkan dan mewujudkan tahap tekanan yang tidak perlu. Contohnya jika anda berada di bawah tekanan untuk menyelesaikan sesuatu pada masa tertentu, anda mungkin mendapati diri anda berfikir "Saya mesti menyelesaikan ini atau saya akan dipecat dan saya perlu mencari kerja lain!" Perkara ini mungkin tidak berlaku dan jika demikian, anda mungkin lebih baik mencari pekerjaan lain.


Luangkan masa untuk merancang kerja menjadi tugas yang lebih kecil yang boleh diurus.


Semoga artikel ini bermanfaat untuk anda.Selamat mencuba!


0 Comments