Assalamualaikum dan hai semua.Hari ini nuna hendak kongsikan perkara asas kecantikan pada waktu malam ataupun dipanggil night skincare routine dalam Bahasa inggeris.Untuk makluman anda semua,night skincare routine yang nuna hendak terangkan adalah melibatkan empat perkara asas.

Antaranya adalah bermula dengan langkah mencuci muka sehinggalah ke langkah terakhir iaitu memakai pelembap muka.Nuna yakin pasti anda diluar sana yang masih tercari cari night skincare routine yang paling asas lagi menyenangkan.

perkara pertama yang perlu dilakukan mestilah mencuci muka dengan menggunakan pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit anda.

1.Pencuci muka :)

mencuci muka dengan menggunakan pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit anda adalah sangat penting bagi menghilangkan segala kotoran,debu mahupun partikel partikel kecil yang melekat pada epidermis kuli tanpa kita sedari.oleh itu sangat penting untuk kita semua supaya membersihkan muka terlebih dahulu dari sebarang makeup sebelum tidur.Awas ya,jika anda terus tidur tanpa menanggalkan makeup akan menyebabkan pori muka anda akan tersumbat dan seterusnya menyebabkan mt jerawat tumbuh di kulit muka kita.


2.Toner(penyegar):)

peyegar ataupun dipanggil toner dalam bahasa inggeris semangnya perlu dalam basic night skincare routine terutamanya selepas mencuci muka.Hal ini demikian kerana penggunaan penyegar dapat membantu mengekalkan keseimbangan pH kulit dan juga menjaga kelembapan kulit.Jadi kulit anda akan kekal hidrat dan mengelakkan dari  berlakunya kekeringan kulit muka.


3.Mask(masker)

penggunaan masker adalah disarankan untuk night skincare routine.Hal ini demikian kerana penggunaan masker dapat membuatkan kulit anda kekal sihat dan dapat menjaga kesihatan kulit selain dapat mencerahkan,menghilangkan blackhead dan whitehead serta mengecilkan pori pori muka yang besar dan juga menyerap  minyak yang berlebihan pada kulit.seeloknya masker disapu pada muka sekurang kurangnya 2 atau 3 kali seminggu.

tapi untuk wajah yang cenderung berjerawat digalakkan untuk memakai masker secara konsisten iaitu setiap malam sebelum tidur.


4.sleeping mask/pelembap

pelembap merupakan langkah terakhir bagi asas night skincare routine.Jadi sapukan pelembap  atau sleeping mask pada muka sebelum tidur.Hal ini demikian kerana pelembap muka dapat merawat serta mengunci kelembapan kulit dan semestinya kulit bebas dari kedutan serta awet muda.


Jadi itu sahaja 4 langkah asas bagi night skincare routine yang perlu anda amalkan untuk menjaga kesihatan kulit wajah.Wajah sihat dan bersih serta bebas cela adalah impian semua.

ok,mulai sekarang nuna harap agar anda dapat menjaga kebersihan kulit muka anda.Tak cerah tak apa asalkan kulit muka anda rasa sihat dan segar.semoga 4 langkah asas night skincare routine ini dapat anda amalkan dengan bersemangat  dan konsisten.

sayangi diri anda dengan menjaga kesihatan kulit agar anda terus yakin dan menikmati setiap detik hidup anda.Jumpa lagi di lain entri ya.










0 Comments