Assalamualaikum dan hai semua.Pada entri nuna yang terbaru ini,maka nuna hendak kongsikan mengenai kebaikan air mawar.Sebenarnya,air mawar ini mempunyai pelbagai khasiat untuk kesihatan dan juga kecantikan.
Bagi yang masih tidak tahu,air mawar juga sangat bagus digunakan sebagai toner untuk kecantikkan kulit.Malahan,menjimatkan duit tau!
Kandungan air mawar
Air mawar memang paling banyak di aplikasikan dengan untuk kesihatan dan juga rawatan kecantikkan. Banyak khasiat yang di hasilkannya. Sebab kandungannya yang memang sangat banyak dan baik untuk menjaga kesihatan kulit. Air mawar mengandung bahan antiseptik dan antibacteria. Sifat dari air mawar sendiri yang anti inflamasi membuat wajah anda yang awalnya tampak kemerahan akan berkurang.
Selain itu juga ada kandungan vitamin A, C, dan E yang sangat baik untuk kulit dan rambut anda. Bahkan kandungan vitamin C yang di nilai 8 kali lebih banyak dari vitamin C pada umumnya, sebab adanya kandungan Roses Hip Seeds. adanya kandungan ini memberikan efek anti oksidan yang sangat baik untuk menjaga dari penuaan kulit anda.
Seperti untuk menjaga dan merawat kesehatan kulit dan rambut, aplikasi air mawar mampu anda andalkan. Berikut manfaatnya :
1. Baik untuk kulit berjerawat
Mawar di nilai cukup bijak menangani masalah kulit berjerawat. Cukup dengan basuhan air mawar pada pagi dan malam hari, mampu mengatasi masalah peradangan jerawat anda. Salah satu khasiatnya adalah sebagai antiseptik dari masalah bakteria.Sehingga pori pori yang awalnya tersumbat bisa kembali bersih lagi.
2. Menyegarkan kulit
Air mawar cukup menyegarkan ketika anda aplikasikan di atas kulit anda. Baik segala jenis kulit, air mawar baik untuk di gunakan. Khasiatnya mampu melembutkan sekaligus menyegarkan kulit anda. Bahkan bahagian kemerahan kulit anda juga boleh hilang
3. Mencerahkan kulit wajah
Manfaat lain yang dapat andaperoleh saat menggunakan air mawar adalah mampu mencerahkan kulit anda. Hal ini kerana air mawar mempunyai kandungan vitamin A dan vitamin E yang bekerja sangat baik untuk membantu mengelupaskan sel kulit mati. Sehingga dapat  diganti dengan kulit baru yang lebih fresh dan lebih cerah.
4. Mencegah penuaan 
Kandungan lain yang sangat di bagus dari air mawar adalah Rose hip Seeds. zat ini memiliki kandungan vitamin c yang sangat kaya. Bahkan mampu menjadi salah satu anti oksidan. Hal ini membuat kulit anda menjadi lebih elastic. Bukan hanya itu, namun juga mencegah kerutan akibat dari efek penuaan.
5. Menyihatkan Mata
Anda sering tidur malam ? Ya hal ini sangat tidak baik untuk kesihatan mata anda. Biasanya anda akan terlihat  kurang bertenaga, bahkan di sekitar kawasan  mata anda menjadi hitam seperti panda. Jangan khawatir, sebab menggunakan air mawar mampu menyegarkan kembali mata anda sekaligus menyihatkan.
6. Memanjangkan rambut
Air mawar bukan hanya bagus untuk kulit dan wajah anda, namun juga demi kesihatan rambut pula.Oleh itu,boleh menyapu air mawar pada rambut.
7.Sebagai Toner
Air mawar sememangnya baik untuk kesihatan wajah.Malahan air mawar juga sangat bagus untuk dijadikan sebagai toner.Langkahnya mudah saja,tuangkan air mawar pada kapas dan sapukan pada muka.Inshaallah kulit akan semakin segar dan sihat.
itu sahaja perkongsian nuna.Semoga bermanfaat!

2 Comments

  1. sekarang ni CCL guna air mawar sebagai toner . Wangi jugak

    ReplyDelete
  2. TQ Nuna. Bagi saya air mawar mudah diguna utk penjagaan wajah yg segera, very light x macam kita berfoundation kan kena cuci bagai...

    ReplyDelete

Hai visitor

komen anda begitu berharga .Nuna inshaAllah akan melawat blog blog yang sudi melawat blog ini.Terima kasih drop komen.semoga murah rezeki dan sihat sentiasa.