nunaabdullah.com



Kemarahan adalah perasaan emosi dan ekspresi yang kita semua miliki dari semasa ke semasa. Setiap daripada kita bertindak balas terhadap kemarahan secara berbeza. Sesetengah orang mungkin berasa sangat mendesak untuk menghancurkan sesuatu, sesetengah orang menjerit sekuat hati untuk melepaskan kemarahan mereka manakala yang lain akan berdiam diri sepanjang masa.


Kemarahan boleh membawa kepada akibat yang merosakkan. Malangnya, kebanyakan orang tidak mempunyai sebarang bentuk latihan atau arahan tentang cara menangani emosi ini. Akibatnya, anda sering melihat tragedi berlaku dalam berita atau TV tentang bagaimana seseorang yang marah memutuskan untuk melakukan perkara yang mengerikan kepada orang lain.


Terdapat banyak cara untuk menghilangkan kemarahan anda dengan berkesan dan berikut adalah beberapa kaedah mudah yang boleh anda cuba


1. Buat saluran keluar yang merosakkan.


Saya tahu ramai pakar pengurusan kemarahan akan memberitahu anda untuk mengawal emosi anda apabila marah namun ia lebih mudah diucapkan daripada dilakukan dan tidak selalu mungkin.


Cara saya menguruskan cara adalah untuk mengenal pasti saluran yang merosakkan di mana saya boleh melepaskan kemarahan saya tanpa merosakkan apa-apa atau sesiapa pun. Bagi saya ia adalah sudut kecil bilik tidur saya. Bagi anda, ia boleh berada di mana-mana sahaja di dalam tandas anda, taman. Pada asasnya di suatu tempat di mana anda akan merasakan kedamaian dan ketenangan dan mempunyai masa untuk diri sendiri.


2. Akui Kemarahan Anda


Satu perkara yang saya pelajari daripada pakar pengurusan kemarahan ialah mengetahui apabila anda marah.


Untuk mengawal kemarahan anda, langkah pertama ialah mengenal pastinya. Hanya apabila anda mengenal pasti emosi, anda boleh mengambil langkah untuk mengawalnya. Ia masuk akal, bukan?


Untuk mengenal pasti kemarahan anda, anda perlu mengetahui perkara atau peristiwa yang membuat anda mudah marah. Ini bergantung kepada individu dan anda perlu menerokanya sendiri.


Kesimpulannya adalah kemarahan tidak semestinya buruk. Ia benar-benar bergantung kepada bagaimana orang mengendalikannya. Mempelajari cara mengenal pasti dan mengatasi kemarahan anda akan memberi anda kelebihan berbanding kebanyakan orang dan boleh membantu anda dalam keluarga dan kehidupan kerja anda juga.

0 Comments