Assalamualaikum dan hai semua.

Pada entri kali ini nuna ingin kongsikan tiga petua penjagaan kulit jerawat yang paling berkesan untuk membantu anda menikmati kulit yang lebih sihat.


Apabila berurusan dengan penjagaan kulit berjerawat, kebanyakan pakar perubatan biasanya mencadangkan bahawa orang yang terjejas dengan jerawat mesti mengamalkan kaedah penjagaan kulit jerawat tertentu yang akan membantu memperbaiki keadaan kulit mereka.

Jerawat, seperti yang anda mungkin sudah tahu, adalah gangguan kulit yang sangat teruk yang menjejaskan beribu-ribu orang dari seluruh dunia. Ia bukan sahaja menjejaskan permukaan kulit tetapi juga lapisan dalam kulit. Jerawat biasanya berlaku pada muka, leher, dada dan belakang, dan ia bermula semasa tempoh remaja.

Dalam beberapa tahun yang lalu, sebilangan besar pakar jerawat dan profesional penjagaan kulit telah menjalankan banyak kajian tentang cara mencegah pembentukan jerawat. Dan mujurlah, pakar penjagaan kulit ini telah mengeluarkan petua penjagaan kulit jerawat tertentu yang boleh sangat membantu untuk memerangi jerawat.Nuna telah memilih tiga petua penjagaan kulit berjerawat yang lebih ringkas lagi berkuasa yang boleh anda ikuti untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat.Jom kita lihat.
kulit berjerawat


1.Anda Hendaklah Sentiasa Bersihkan Kulit Anda Dengan Sangat Lembut

Pertama sekali, kebersihan diri sangat diperlukan untuk memerangi jerawat. Oleh itu, seperti yang biasanya dicadangkan oleh kebanyakan pakar, anda harus membersihkan kulit anda dengan pembersih lembut sekurang-kurangnya dua kali sehari. Langkah penjagaan kulit jerawat yang mudah ini dianggap penting untuk memerangi jerawat kerana mencuci muka atau kawasan lain yang terjejas akan menghapuskan bakteria penyebab jerawat yang terdapat pada kulit. Juga ambil perhatian bahawa walaupun kadang-kadang anda diberitahu untuk menggosok muka anda, menyental bukanlah langkah penjagaan kulit jerawat yang baik kerana ia hanya akan mencetuskan perkembangan jerawat, memburukkan keadaan. Sebagai tambahan kepada langkah penjagaan kulit jerawat ini, perlu diperhatikan bahawa astringen tidak selalu dicadangkan melainkan kulit sangat berminyak. Dan, ia mesti hanya digunakan pada bintik-bintik berminyak.


 2.Anda Harus Menahan Diri daripada Kerap Memegang Kulit Anda.

Satu lagi petua penjagaan kulit berjerawat yang berguna adalah untuk mengelakkan kerap mengendalikan kulit. Jangan mencubit, memetik atau memicit jerawat anda kerana ia hanya akan memburukkan lagi keadaan. Ramai orang telah menganggap langkah penjagaan kulit jerawat ini sebagai salah satu petunjuk penjagaan kulit jerawat yang paling penting kerana mengetahui bahawa ia hanya boleh menyebabkan jangkitan dan pembentukan parut. Memandangkan petua penjagaan kulit berjerawat ini berlaku, anda harus mengelakkan menggosok dan menyentuh luka kulit anda jika boleh.


3. Sentiasa Pilih Kosmetik Berhati-hati

Petua penjagaan kulit berjerawat yang terakhir ini berpendapat bahawa orang yang sedang dirawat untuk jerawat mesti menukar beberapa kosmetik yang mereka gunakan. Ambil perhatian bahawa untuk mengelakkan timbulnya atau perkembangan jerawat, kosmetik yang anda rancang untuk digunakan seperti asas, pemerah pipi, pelembap dan pembayang mata hendaklah bebas minyak. Selain itu, petua penjagaan kulit berjerawat ini juga menyatakan bahawa anda mesti mengelakkan produk rambut berminyak kerana ia boleh menyebabkan komedo tertutup. Oleh itu, produk yang dilabelkan sebagai bukan komedogenik harus digunakan.

Jom amalkan petua ini dan semoga bermanfaat untuk semua!

0 Comments