Berurusan dengan jerawat boleh mengurangkan keyakinan pada mana-mana umur.Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan setiap hari untuk memastikan kulit anda kurang terdedah kepada kemerahan. Berikut adalah lima petua untuk mengawal jerawat anda mulai hari ini.


1. Bersenam 

Menjaga bentuk badan boleh membantu melawan jerawat.Walau bagaimanapun, beberapa perlindungan perlu disediakan untuk menangkis jerawat yang boleh terhasil daripada rutin senaman anda. Perhatikan apa yang anda pakai pada badan anda berkaitan dengan pakaian, peralatan sukan dan peralatan.


Sebagai contoh, pakaian senaman lycra dan nilon yang ketat mungkin kelihatan hebat dalam filem dan pada model majalah, tetapi jika anda terdedah kepada masalah jerawat, elakkan fabrik sintetik ini yang cenderung memerangkap kelembapan dan haba badan yang mengakibatkan kegilaan bakteria. Sebaliknya, pilih pakaian longgar yang diperbuat daripada kapas atau campuran semula jadi untuk membolehkan lebih banyak udara masuk ke kulit anda.


Dan apabila anda selesai bersenam, keluarkan pakaian yang basah akibat peluh atau sukan air. Mandi dan tukar pakaian yang kering dan bersih. Dan pastikan peralatan sukan dan peralatan anda bersih juga. Tudung kepala yang kotor, misalnya, boleh merengsakan kawasan dahi yang terdedah kepada masalah jerawat. Jadi pastikan membasuh pakaian yang digunakan ketika bersenam ke dalam mesin basuh selepas sesi senaman.


2. Kosmetik 

Untuk mengelakkan penyumbatan pori-pori dan kerengsaan kulit yang serupa dengan jerawat dan yang boleh menyumbang kepada jerawat, gunakan produk yang dilabel bukan komedogenik atau bebas minyak. Warna muka yang berkilauan boleh mengandungi mineral mengelupas yang dipanggil mika yang boleh menyebabkan kerengsaan kulit dan menyumbat liang-liang. Bahan tambahan lain dalam pewarna yang boleh menyebabkan tindak balas yang sama ialah derivatif tar arang batu, carmine dan krim berat dalam pemerah pipi.


Lebih banyak langkah pencegahan termasuk menggunakan lip gloss yang menggalakkan kemasan matte dan bukannya gloss tinggi untuk mengurangkan penyumbatan liang.Perhatikan lebih bersinar, lebih banyak kandungan komedogenik dan lebih banyak pori boleh tersumbat. Berhati-hati bahawa krim mata boleh mengandungi kepekatan pelembap yang lebih berat daripada krim dan losyen biasa, bermakna ia mempunyai potensi yang lebih besar untuk menyumbat pori-pori di kawasan muka sekitar.


3. Diet 

Kajian menunjukkan bahawa diet tidak memainkan peranan sama ada dalam punca atau rawatan jerawat. Walau bagaimanapun, apa yang disyorkan untuk penjagaan pencegahan jerawat adalah ini: apa yang terbaik untuk badan anda adalah yang terbaik untuk kulit anda, terutamanya kerana kulit anda adalah organ terbesar badan anda. Oleh itu, ingatlah untuk memantau diet anda dan mengambil vitamin, mineral dan suplemen lain yang sihat. Ini akan membantu mencegah dan membantu mengatasi masalah jerawat.


4. Kebersihan 

Rutin kulit yang sihat tidak harus menyental atau mencuci secara berlebihan, kerana ini boleh menyebabkan kerengsaan kulit yang mungkin atau kemungkinan pengeluaran minyak berlebihan untuk menggantikan apa yang telah tercuci, menyumbat pori-pori dalam proses. 


5. Bercukur 

Bercukur untuk kedua-dua jantina sebenarnya merupakan cara terbaik untuk mengelupas atau menanggalkan kulit mati untuk membantu mencegah dan merebaknya jerawat dan bukannya meninggalkan sisa-sisa pori-pori tersumbat. Dan untuk beberapa kes jerawat ringan yang sudah dalam proses, bercukur boleh membantu menghilangkan bintik putih dan bintik hitam dari muka. 

Berhati-hati untuk kawasan yang mempunyai jangkitan atau aktiviti keradangan yang tinggi seperti kemerahan, sensitif, jerawat terbuka, kudis supaya jangan bercukur. Atau paling tidak, gunakan krim pencukur untuk kulit sensitif! kulit yang sihat tidak harus menyental atau mencuci secara berlebihan, kerana ini boleh menyebabkan kerengsaan kulit yang mungkin atau kemungkinan pengeluaran minyak berlebihan untuk menggantikan apa yang telah tercuci, menyumbat pori-pori dalam proses. 


Semoga bermanfaat untuk semua!



0 Comments