nunaabdullah.com

Menyembuhkan kesan penderaan kanak-kanak adalah proses yang sukar namun penuh harapan. Jika anda didera secara fizikal atau seksual semasa kecil, anda mungkin sering berasa berpecah-belah, keliru, terdedah dan agak huru-hara di dalam. Anda mungkin menghadapi kesukaran dengan kepercayaan dalam hubungan anda, dan emosi anda mungkin kelihatan tidak menentu dan tidak menentu kepada anda. Anda juga mungkin mempunyai perasaan umum bahawa anda entah bagaimana "buruk" atau tidak layak, dan oleh itu, tidak begitu menyukai diri anda. Anda juga mungkin berasa bersalah, seolah-olah anda menyebabkan penderaan itu. Semua pengalaman ini adalah biasa dan masuk akal berdasarkan pengalaman zaman kanak-kanak anda. Ada harapan! Pendekatan bersepadu dan disengajakan dalam terapi boleh membawa kepada penyembuhan dalam bidang kehidupan anda. Penyembuhan ini melibatkan hubungan semula dengan bahagian diri anda yang kelihatan terputus dan terasing, menuntut semula hidup anda dengan belajar untuk mengawal tingkah laku anda dan membuat pilihan yang baik, dan mengubah hubungan anda dengan diri sendiri dan orang lain.

 Mungkin berguna untuk memikirkan proses penyembuhan berlaku dalam tiga peringkat utama:

 1) bermula; 

 2) berhubung semula dengan diri sendiri; 

 3) meneruskan.


1.Bermula

Permulaan tertumpu terutamanya untuk membantu anda memahami perkara yang anda alami, perkara yang anda boleh jangkakan daripada terapi dan cara anda boleh membantu diri anda melalui proses tersebut. Dalam peringkat ini, pemahaman adalah pemerkasaan. Pada masa ini anda mempelajari cara berfikir baharu tentang penyalahgunaan dan kesannya. Anda membangunkan kemahiran dan strategi untuk mengendalikan kilas balik, keamatan emosi dan isu sempadan. Mungkin yang paling penting, anda membangunkan kemahiran penjagaan diri emosi yang akan membolehkan anda memupuk, keselesaan dan menenangkan diri semasa anda melalui perjalanan penyembuhan anda. Kemahiran ini boleh membantu anda berasa lebih selamat dengan emosi yang mungkin kelihatan memberangsangkan sekarang.


2.Berhubung semula dengan diri sendiri

Menyambung Semula Dengan Diri Sendiri adalah nadi kepada proses penyembuhan, dan memerlukan komitmen, keberanian, dan keinginan untuk kesempurnaan. Pada masa ini anda belajar mengenal pasti cara anda telah melindungi diri anda yang tidak lagi membantu anda. Apabila anda secara beransur-ansur menggantikan pertahanan ini dengan kemahiran mengatasi yang lebih sihat, anda lebih bebas untuk berhubung dengan apa yang ada dalam diri anda. Anda belajar untuk mengalami pelbagai perasaan yang lebih luas, menamakannya dengan tepat dan membuat pilihan untuk meluahkannya.

 Pada masa ini hubungan anda dengan badan anda juga sangat penting. Cara penderaan telah menjejaskan perasaan anda tentang badan anda, dan keperluan tubuh anda untuk penyembuhan adalah sebahagian daripada proses penyembuhan. Pada ketika ini Terapi Sentuhan Trauma (TM) boleh disepadukan ke dalam perjalanan anda dan menyediakan satu lagi jalan untuk penyembuhan. Hubungan anda dengan diri anda berubah kerana anda dapat mempunyai belas kasihan untuk diri sendiri, meratapi kehilangan anda, dan menghormati kebenaran pengalaman anda. Pemecahan yang anda bangunkan sebagai cara untuk kekal selamat menjadi kurang diperlukan dan anda boleh mula mengembangkan rasa yang lebih padu tentang diri anda sebagai orang dewasa. Walaupun ini adalah masa yang sukar dalam proses, ia juga merupakan masa yang penuh dengan makna, transformasi dan harapan.


3.Meneruskan

Moving On berlaku apabila anda semakin berupaya untuk menyepadukan kesedaran dan pengalaman baharu anda tentang diri anda pada setiap peringkat. Cara anda berfikir tentang diri anda dan penderaan berubah. Kini anda terbuka kepada cara baharu untuk melihat dunia, orang lain dan diri anda sendiri. Kemahiran dan keupayaan baharu anda untuk mengurus perasaan anda dan mengekalkan sempadan yang sihat membawa bersamanya kemungkinan untuk hubungan yang bermakna. Mungkin yang paling penting, anda mungkin menjadi kurang berkemungkinan untuk mengenal pasti diri anda dari segi penderaan, apabila anda beralih daripada menjadi seorang yang terselamat kepada menjadi seorang yang bersemangat. Anda mungkin mengalami peningkatan tahap tenaga untuk memberi kepada perkara-perkara dalam "di sini dan sekarang" yang penting kepada anda, kerana kurang tenaga anda diberikan untuk melindungi diri anda daripada kesan penyalahgunaan.


Sebagai mangsa yang terselamat, anda belajar menggunakan "kebijaksanaan" dan kepintaran anda untuk melalui pengalaman yang amat menyakitkan. Sebagai orang yang hebat, sumber dalaman yang memberi perkhidmatan terbaik kepada anda diubah menjadi kekuatan untuk hidup sepenuhnya pada masa kini.

0 Comments