nunaabdullah.com


Sebagai seorang manusia kita sememangnya tidak lari dari ketidak sempurnaan dalam segala aspek.Oleh sebab itu,kita dituntut untuk sentiasa memperbaiki diri.Berikut adalah 10 soalan yang perlu kita tanya pada diri kita bagi memperbaiki diri.


1. Apa yang saya mahukan sebenarnya?


Persoalan zaman. Begitu banyak perkara yang anda ingin lakukan dengan hidup anda dan begitu sedikit masa untuk melakukannya pada siang hari.


Cari sesuatu yang anda mahir boleh membantu merealisasikan langkah kecil itu ke arah peningkatan. Ketekunan adalah kunci untuk mengetahui bahawa ia berbaloi.


2. Patutkah saya benar-benar berubah?


Generasi hari ini telah mengambil satu lagi tahap untuk mentakrifkan semula 'diri', atau sekurang-kurangnya itulah yang dikatakan oleh anak-anak. Terdapat perkara yang jauh lebih buruk yang mungkin mereka alami daripada jerawat atau mungkin juga pergaulan bebas. Jadi bagaimana ia sesuai dengan gaya hidup anda?


3. Apakah sisi baik dalam semua ini?


Dengan begitu banyak yang berlaku di sekeliling kita nampaknya tiada ruang untuk mempertimbangkan cahaya di hujung terowong itu. Kita masih boleh melihatnya sebagai sesuatu yang positif tanpa melalui penelitian yang begitu banyak. Dan jika itu kereta api di hujung terowong, bawa ia untuk menaiki dan lihat apa yang membuatkan dunia berputar!


4. Adakah saya selesa dengan apa yang saya lakukan?


Sentiasa ada cara mudah dan cara yang betul dalam menentukan perkara yang sesuai dengan kasut, atau dompet, baju dan lain-lain. Ia tidak memerlukan seorang genius untuk melihat diri anda sebagai seseorang yang unik, atau kita semua akan sama dalam semua perkara yang kita lakukan. Kepelbagaian membawa soalan yang sangat menarik dan menarik untuk dicuba.


5. Adakah saya sudah cukup untuk diri saya sendiri?


Adakah anda atau ada sesuatu lagi yang ingin anda lakukan? Rasa tidak puas hati dalam setiap aspek ?Jadi mulakan dengan sesuatu yang kecil terlebih dahulu kerana anda akan dapat melihat dan melakukan perkara yang anda tidak boleh bayangkan lakukan.


6. Adakah saya gembira dengan keadaan saya hari ini?


Ia adalah soalan yang tidak adil jadi biarkan ia menjadi jawapan! Anda suka menjadi ibu atau bapa yang baik dan penyayang kepada anak-anak anda, kemudian ambil langkah itu! Anak-anak anda akan menyayangi anda selama-lamanya. Begitu juga dengan kehidupan seharian! Adakah anda mendapat wang yang mencukupi? Benci pekerjaan anda? Ingin memulakan perniagaan anda sendiri?


7. Adakah saya merayu kepada lawan jenis?


Jadi mungkin saya tidak mempunyai jawapan untuk itu, tetapi itu tidak bermakna saya tidak boleh mencubanya. Sama ada anda membentuk, menukar cara anda memakai pakaian atau rambut anda, atau malah sikap anda terhadap orang lain, anda harus sentiasa ingat bahawa ia akan sentiasa untuk kepentingan anda sendiri.


8. Berapa banyak yang boleh saya miliki?


Saya rasa dalam kes ini tidak ada perkara sedemikian untuk mempunyai perkara yang terlalu banyak atau terlalu sedikit, tetapi ia lebih kepada betapa anda benar-benar memerlukannya. Saya ingin mempunyai banyak wang, tidak dinafikan, tetapi persoalannya ialah berapa banyak yang anda sanggup bekerja untuknya?


9. Apakah yang mendorong saya?


Apa yang mendorong anda? Ia adalah jawapan yang anda perlu ketahui sendiri. Terdapat begitu banyak perkara yang boleh menggembirakan semua orang, tetapi untuk memilih salah satu daripadanya mungkin bahagian yang paling sukar. Ia bukan seperti anda tidak boleh mempunyai satu hidangan makanan kegemaran anda dalam bufet dan itu sahaja. Cubalah sekeping demi sekeping.


10. Apa Sebenarnya yang Membuatkan Anda Terdetik?


Jadi? Apa yang benar-benar membuatkan anda terdetik? Anda boleh menjadi apa sahaja yang anda inginkan, tetapi untuk menyedari bahawa mencapai sesuatu yang mungkin kelihatan sangat sukar sudah pun berputus asa sebelum anda memulakan perjalanan itu. Sentiasa ingat, bahawa peningkatan diri bukan hanya tentang perubahan fizikal atau falsafah yang perlu anda lalui, tetapi ia adalah sesuatu yang anda inginkan.


Jadi di sana kita ada. 10 soalan mudah untuk ditanya pada diri sendiri. Adakah anda ingin menambah baik? Saya tidak mempunyai semua jawapan untuk anda. Anda hanya boleh menjawab sendiri.

0 Comments