Jangan mengeluh atau risau.Fokus saja yang sekarang!

Assalamualaikum dan hai semua.Pada entri kali ini nuna ingin mengulas sedikit yang rasanya ramai yang terlepas pandang.


"Kekinian" ialah keadaan perhatian yang ideal. Ia adalah keadaan di mana semua yang wujud adalah masa kini, tanpa memikirkan masa lalu atau masa depan. Ia memberi perhatian sepenuhnya kepada apa yang anda lakukan semasa anda melakukannya. Jika anda sedang makan contohnya, makan sahaja. Jika anda membaca, baca sahaja. Jika anda sedang makan dan anda memikirkan tentang bil anda, atau apa yang disiarkan di televisyen malam ini, maka anda tidak berada dalam keadaan sekarang. Jika anda membaca dan anda tidak benar-benar menumpukan perhatian pada tindakan membaca, sekali lagi, anda tidak berada pada masa kini. Tidak kira apa yang anda lakukan, jika anda memikirkan sesuatu yang lain, maka anda tidak prihatin dan tidak berada dalam keadaan sekarang.


Apabila anda tidak memberi perhatian, tidak di sini dan sekarang, ketenangan fikiran anda sekarang mungkin terganggu oleh beberapa peristiwa akan datang tanpa sebab yang kukuh. Sebagai contoh: Ingat semasa anda berada di sekolah menengah dan anda menghadapi ujian yang sangat penting? Hari itu hari Jumaat dan ujian akan berlangsung pada hari Isnin. Malam itu anda pergi ke pesta dan menikmati malam itu selama beberapa jam apabila ia berlaku! Apa yang berlaku? Tiba-tiba, fikiran tentang ujian yang akan datang melintas di fikiran anda dan malam anda telah musnah. Anda cuba untuk tidak memikirkan tentang ujian tetapi tidak berhasil, kebahagiaan anda sekarang telah musnah oleh pemikiran tentang peristiwa masa depan.


Fahami bahawa jika saya bertanya perasaan anda, saya tidak bertanya perasaan anda semalam atau bagaimana anda percaya perasaan anda esok. Saya bertanya kepada anda bagaimana perasaan anda pada masa ini. Jika anda menjawab saya dengan berkata, "pada masa ini saya berasa baik-baik saja," maka anda baik-baik saja kerana sekarang sahaja yang ada. Esok akan sentiasa di luar genggaman anda dan semalam akan pergi selamanya. Apa yang anda ada sekarang,ia adalah satu-satunya realiti.


semoga bermanfaat untuk semua.Jumpa lagi di lain entri.






0 Comments