nunaabdullah.com
senyum selalu!


Adalah adil untuk mengatakan bahawa kita semua mempunyai kecenderungan untuk mengambil perkara secara peribadi. Cuma sesetengah daripada kita mempunyai kecenderungan yang lebih besar daripada yang lain untuk berbuat demikian. Dan, apabila ia berlaku, sesetengah daripada kita lebih mampu menanganinya dalam diri kita berbanding orang lain.


Mengambil perkara secara peribadi tidak pernah sihat dalam mana-mana hubungan: majikan-pekerja, kawan-kawan, suami-isteri, pasangan-pasangan, ibu bapa-anak,atas beberapa sebab. Satu sebab utama sedemikian ialah, jika anda mengambil perkara secara peribadi, maka perasaan anda akan sentiasa berada di bawah belas kasihan orang lain - sama ada mereka menyerang anda secara peribadi atau tidak. Itu tidak pernah sihat dalam hubungan, dan ia bukan cara untuk hidup!


Jika anda seorang yang cenderung untuk mengambil perkara yang orang katakan atau lakukan secara peribadi, maka saya ingin berkongsi dengan anda sedikit helah yang saya dapati sangat membantu. Ia melibatkan pemahaman mengapa orang kadangkala melakukan apa yang mereka lakukan dan melihat selalunya apa yang mereka lakukan tidak ada kaitan dengan kita dan oleh itu, tidak perlu mengambilnya secara peribadi. Saya akan kongsikan helah ini melalui 2 prinsip perhubungan.


Prinsip Perhubungan 1: Orang kadangkala mementingkan diri sendiri. Prinsip ini mungkin terdengar sinis tetapi bersabarlah.


Ini adalah fakta yang tidak dapat dinafikan bahawa kita semua mempunyai kecenderungan mementingkan diri sendiri. Walau bagaimanapun, sesetengah daripada kita lebih mementingkan diri sendiri daripada yang lain. Dan sesetengah daripada kita boleh menjadi pentingkan diri berdasarkan keadaan yang betul.


Dengan memahami dan menerima bahawa orang kadang-kadang mementingkan diri sendiri, maka kita faham bahawa kadang-kadang orang:


- hanya akan berfikir dari segi apa yang terbaik untuk mereka,

- akan melihat sesuatu hanya dari sudut pandangan mereka sendiri,

- akan mahu menjadi betul tentang segala-galanya,

- akan mahu melakukan sesuatu dengan cara mereka sepanjang masa,

- tidak akan memikirkan bagaimana tindakan mereka memberi kesan kepada orang lain,

- dan sebagainya . . .


Akibatnya, kadang-kadang orang akan melakukan apa yang mereka lakukan hanya kerana mereka didorong oleh mementingkan diri sendiri! Dan jika mereka didorong oleh sikap mementingkan diri sendiri, maka tidak ada sebab mengapa kita harus mengambil secara peribadi perkara yang mereka lakukan dan katakan kerana tindakan mereka tidak ada kena mengena dengan kita. Malah, anda boleh mengatakan bahawa tindakan mereka telah menunjukkan kepada anda betapa pentingnya mereka.


Sebagai contoh, jika seseorang memotong anda semasa anda memandu, jangan ambil secara peribadi. Katakan kepada diri sendiri, "orang ini baru sahaja menunjukkan kepada saya betapa pentingkan dirinya dengan memotong saya... ia bukan perkara peribadi!"


Prinsip Perhubungan 2: Orang sentiasa mempunyai sebab untuk melakukan apa yang mereka lakukan. Prinsip ini adalah salah satu yang saya pelajari tentang orang suatu ketika dahulu.


Prinsip ini tidak bermakna orang sentiasa betul tentang apa yang mereka lakukan. Juga tidak bermakna bahawa mereka harus sentiasa dimaafkan atas tindakan mereka. Ia juga tidak bermakna bahawa mereka sendiri sentiasa tahu mengapa mereka melakukan apa yang mereka lakukan. Tetapi tetap ada sebabnya!


Berikut ialah beberapa sebab yang boleh saya fikirkan yang boleh menyebabkan orang melakukan perkara yang kadang-kadang mereka lakukan (mungkin anda boleh memikirkan orang lain):


- keperluan lampau yang tidak dipenuhi,

- keperluan semasa,

- kehendak semasa,

- isu atau konflik masa lalu yang tidak dapat diselesaikan,

- masa lalu menyakitkan,

- ketakutan semasa,

- penutupan semasa,

- motif tersembunyi atau agenda tersembunyi,

- ketidakamanan semasa,

- keputusan masa lalu,

- isu ego,

- gangguan personaliti seperti: kecenderungan narsis, ADD, ADHD, kurang empati, . . .

- dan sebagainya 


Akibatnya, kadang-kadang orang akan melakukan apa yang mereka lakukan hanya kerana mereka bermotivasi oleh siapa mereka dan "bagasi" yang mereka bawa! Dan jika mereka didorong oleh perkara sedemikian, maka tidak ada sebab mengapa kita harus mengambil secara peribadi perkara yang mereka lakukan dan katakan. Malah, anda boleh mengatakan bahawa tindakan mereka telah menunjukkan kepada anda bahawa mereka berkelakuan seperti yang mereka lakukan kerana mereka "ada masalah". Sekali lagi, tiada kaitan dengan kami dan oleh itu tiada yang peribadi!


Kesimpulannya, helah untuk tidak mengambil secara peribadi perkara yang orang cakap dan lakukan ialah memahami dan menerima bahawa kadangkala orang mementingkan diri sendiri atau mereka "ada masalah", dan tingkah laku mereka selalunya tiada kaitan dengan kita. 

 

0 Comments