2019 - Nuna Abdullah Nuna Abdullah: 2019

SEHARI DI DRAWBRIDGE KUALA TERENGGANU

Nuna Abdullah | December 04, 2019 | 0 Comments



Assalam dan hai semua,pada coretan kali ini,nuna nak berkongsi sedikit pengalaman nuna sehari  di Drawbridge kuala Terengganu.Memang cantik dan tersergam indah.Pemandangan laut dan jambatan angkat yang unik ditambah pula dengan angin bayu yang bertiup sempoi sempoi memang syok dan feeling berada di dubai gitu..hehehe,perasan je nuna ni.


untuk anda semua yang bukan orang Terengganu,nuna sangat cadangkan anda datang dan rasai sendiri pengalaman melalui drawbridge dan juga jangan lepaskan peluang untuk masuk ke galeri drawbridge.Paling best galeri drawbridge berada di tingkat paling atas dan anda semua dapat lihat sendiri pemandangan laut dan juga pemandangan bandar kuala Terengganu yang luas dan cantik.

ini merupakan  pandangan di atas jambatan drawbridge

ini pula tiket untuk naik ke galeri drawbridge.Murah sangat dan berbaloi kalau nak ajak kaum kerabat datang..RM 5 sahaja untuk dikenakan pada dewasa dan juga kanak kanak yang berumur 2 tahun keatas.

pengunjung beratur untuk membeli tiket


pemandangan luar

pemandangan dari atas.sungguh cantik

ini pula,ruang untuk lihat ke pemandangan laut dan juga pemandangan sekitar bandar kuala terengganu

hehehe,seketul nuna sedang berposing berlatar belakang drawbridge







sehari berada di drawbridge bagi nuna pengalaman yang menarik walaupun nuna dah banyak kali melalui drawbridge ni.hehehe

p/s:untuk anda diluar sana yang bercadang mahu bercuti,melawat atau apa sahaja tujuan  ke Terengganu nuna sangat suggest untuk datang sendiri ke drawbridge dan merasai pengalaman berselfie dan juga menikmati pemandangan indah kuala Terengganu.confirm tak menyesal.

sampai disini sahaja entri nuna kali mengenai sehari di Drawbridge.jumpa lagi di entri yang lain.salam sayang-nuna.

REVIEW KITSUI WHITENIN BB

Nuna Abdullah | November 14, 2019 | 1 Comments


Hai semua,kali ini nuna hendak review salah satu produk yang ada dekat Watson iaitu kitsui whitenin bb.wah,menarik bukan?



Kirsui whitenin  bb ni apa sebenarnya?nuna tahu pasti anda semua tertanya tanya apa itu kitsui whitenin bb.kitsui whitenin bb ni adalah makanan tambahan untuk kulit sihat dan paling penting masalah sunburn atau kulit kusam dapat diatasi dengan baik.



Yang paling menarik perhatian nuna adalah kitsui whitenin bb sesuai diamalkan oleh orang yang alergik makanan seafood seperti nuna..



Macam nuna sendiri,masalah tona kulit tak sekata,kadang kadang sunburn akibat terkena terik cahaya matahari menyebarkan kulit nuna gelap satu tona dari tona kulit asal.



Hahaha,macam ayat  iklan tv pun ada(gelak sendirian)..



Setakat penggunaan nuna sendiri setelah consume dalam 2 kotak lebih,banyak juga perubahan yang nuna rasa.salah satu perubahan yang nuna perasan adalah tona kulit muka nuna dah jadi sekata berbanding sebelum mengambil minuman kitsui whitenin bb.



Perubahan lain yang nuna perasan paling ketara adalah blackhead dan juga whitehead yang ada pada wajah nuna dah semakin kurang.



paling best,pori pori pada muka nuna dah semakin mengecil dan muka rasa licin je.



Untuk anda yang baru pertama kali nak cuba,sukacita nuna hendak beritahu bahawa dalam satu kotak kitsui whitenin bb mempunyai 15 sachet,jadi boleh guna 1 sachet setiap hari dan cukup untuk penggunaan selama 15 hari.



Ada yang tanya nuna,rasa dia macam mana ya?

Jangan risau ,rasa kitsui whitenin bb macam rasa limau mandarin dan sangat sedap.



 Cara pengambilan,mudah jer..


Cuma bancuhkan 150ml air suam dan tuangkan 1 sachet .goncang atau kacau sebelum minum.



Boleh diamalkan 1 paket setiap hari waktu pagi selepas sarapan ataupun sebelum tidur.nuna kebiasaanya akan minum  kitsui whitenin bb pada waktu pagi selepas sarapan.jangan minum waktu perut kosong atau sebelum sarapan ,nanti berangin pula satu badan.



Kebaikan kitsui whitenin bb

§   Membantu mencerahkan dan memutihkan seluruh wajah
§  Menghalang pembentukan whitehead dan blackhead
§  Dapat mengatasi masalah kulit berminyak
§  Menghalang penghasilan melanin kuli
t§  Membantu mengatasi masalah liang pori muka
§  Meningkatkan kecerahan kulit



banyak betul kan kebaikan kitsui whitenin bb.Tak rugi nuna beli dan melabur wang.iyelah kan,duit boleh dicari ,kesihatan tak boleh diganti.



Jadi,moral of the story jangan berkira untuk diri sendiri.sayangilah diri sendiri dan hargai setiap detik hidupmu.

 Sampai disini sahaja entri nuna kali ini mengenai kitsui whitenin bb dan terima kasih sebab sudi singgah di teratak blog nuna.








6 TIPS PENJAGAAN KULIT KERING YANG PERLU ANDA TAHU

Nuna Abdullah | November 09, 2019 | 0 Comments




Tuntutan dan kesibukan para wanita yang berkerjaya,gaya hidup yang terlalu sibuk sehinggakan menyebabkan tekanan,kerisauan,


penuaan yang disebabkan faktor usia,kulit yang kurang keanjalan menyebakan kulit menjadi semakin kering,garis garis penuaan di sekitar mata dan mulut menyebabkan hilang seri awet muda .udara yang panas serta kering juga menyumbang kepada kekeringan kulit.Banyak betul faktor kan,risau pula nuna.



Baiklah,mari nuna nyatakan bagaimana cara untuk kita menjaga kulit kering dengan betul



1.Pertama sekali,cuci muka dan jangan lupa untuk sapukan pelembap selepas cuci muka.wajib ikut terutamanya untuk sesiapa ada kulit kering.



Berdasarkan pengalaman nuna sendiri,dulu kulit nuna kering dan apabila pakai bedak akan bercampuk dan nampak tidak sekata.Tapi setelah nuna konsisten pakai pelembap setiap kali selepas cuci muka,muka nuna rasa selesa dan paling penting tak kering.



2.Ini tips mahal tau.kenapa?sebab apabila sesiapa amalkan tips ini muka akan menjadi berseri seri dan masalah kulit kering hilang.seronok bukan.

Tipsnya adalah korang mesti melakukan rawatan ais ke atas muka sekurang kurangnya dua kali seminggu.Tapi awas jangan lakukan waktu tengah hari kerana waktu tengah hari kan panas,jadi disarankan buat waktu pagi atau malam.



Caranya muda sahaja,ambil beberapa ketul ais dari peti sejuk ,lalu golekkan ais tersebut di atas muka.cubalah memang berkesan.



3.Elakkan mandi air panas kerana boleh menyebabkan kulit anda semakin kering.Jangan buat tau.



4.Tips paling penting dan ramai orang orang korea sangat ambil berat iaitu sapukan sunblock sebelum terdedah dengan cahaya matahari .kalau boleh,pilih sunscreen yang mempunyai spf yang tinggi seperti spf 30 dan keatas.



5.Sentiasa sapukan krim pelembap yang sesuai dengan kulit anda semua terutamanya di bahagian kulit yang kering.Nuna biasanya dapatkan krim pelembap untuk kulit di Watson ataupun guardian.senang kan.



6.Sentiasa minum air yang mencukupi.Air merupakan perkara yang paling asas dan memang perlu untuk kehidupan.Jadi untuk mendapatkan kulit yang cantik dan tak kering,sekurang kurangnya wajib minum 8 gelas sehari.



kalau tak boleh hendak minum air dalam kuantiti yang banyak,cuba cari botol minuman yang memang dah  label isipadu air sesuatu botol,contohnya 2.5 liter per  isipadu botol.Jadi mudah untuk anda semua sukat beberapa banyak jumlah air yang dah anda semua minum.



Senang kan,semoga tips tips yang nuna berikan bermanfaat untuk kalian semua.


TUDUNG SYRIA EXPRESS KESUKAAN NUNA

Nuna Abdullah | October 30, 2019 | 1 Comments

Hai dan selamat pagi semua.Pada entri kali ini,nuna rasa ingin berkongsi tudung kesukaan nuna iaitu tudung Syria express yang sangat senang dan mudah serta cepat untuk pergi kemana mana.Tudung Syria express membuatkan nuna jatuh cinta pandang berkali kali dengan material kainnya yang lembut dan tidak panas.

Tudung Syria express ini juga mempunyai potongan kain yang cantik dan kemas.Nuna sendiri pun rasa selesa sangat setiap kali memakai tudung Syria express ini.Untuk pengetahuan korang,kalau nak hendak pergi ke pasar raya ataupun pergi kemana mana pasti nuna akan sarungkan sahaja tudung sarung Syria express ni.Apa yang nuna lagi suka tentang tudung ini ialah mempunyai labuh depan dan belakang yang menutup aurat dengan sempurna.

 tudung yang nuna pakai ini ialah Syria basic code black.serius memang sedap dan inner terletak elok di kepala.
 tudung Syria ini pula tudung yang berwarna unggu dan material kain yang sejuk
 ini pula pandangan hadapan tudung syria express yang nuna cuba.
tudung syria yang nuna beli ada tiga warna.nuna kalau membeli pasti beli lebih daripada satu.fuhh,memang kaki shopping betul apatah lagi sekarang semua dihujung jari.hehehehe.

baiklah,setakat disini sahaja entri nuna pada kali ini .Tak menyesal beli tudung syria express ini walaupun bukannya trend tudung sekarang.Namun bagi nuna,tudung syria express sangat praktikal dan boleh digayakan pada bila bila masa.




TEPUNG BERAS BAGUS UNTUK KULIT CERAH DAN HALUSKAN KULIT WAJAH

Nuna Abdullah | October 15, 2019 | 1 Comments

Hai semua,pada posting kali ini nuna ingin berkongsikan tentang tips kecantikan dengan menggunakan barang dapur sahaja.Paling penting kita dapat menjaga kecantikan kulit tanpa mengeluarkan wang yang banyak.Pengalaman nuna sendiri,semakin lama mengamalkan penggunaan masker wajah menggunakan tepung beras. kulit semakin halus dan semakin cerah.

Masih ramai orang diluar sana yang masih tidak mengetahui akan kebaikan menggunakan tepung beras sebagai masker wajah.Tepung beras umumnya mempunyai kandungan nutrisi yang baik untuk kesihatan kulit.Antara kandungannya adalah mengandungi  vitamin b,allatoin.

Terdapat banyak manfaat dengan mengamalkan pemakaian masker tepung beras.


1.Mampu mencerahkan kulit wajah(kulit makin halus)

Untuk pengetahuan semua,tepung beras juga mengandungi kandungan antioksidan yang tinggi untuk merawat kulit wajah yang kusam dan juga tidak bermaya.Oleh kerana itulah setiap kali pemakaian masker tepung beras kulit kita terasa licin dan bersih.

2.Menghaluskan kulit muka
siapa  yang ingin memiliki kulit yang halus?cubalah menggunakan tepung beras.Masker tepung beras memberikan nutrisi pada kulit wajah.Protein yang terkandung di dalam tepung beras mampu membuatkan kulit wajah semakin halus dan garis garis kedutan berkurang.

3.Mencegah penuaan 
Sememangnya penuaan membuatkan kita rasa tidak yakin untuk melakukan aktiviti seharian.untuk mencegah serta merawat kulit dengan baik,pemakaian masker tepung beras secara konsisten dapat membantu dalam merawat dan juga memperbaiki struktur kulit.

4.Merawat jerawat
mempunyai jerawat pada kulit wajah?jangan risau,anda semua dapat merawat jerawat dengan masker tepung beras kerana tepung beras berupaya membantu memudarkan parut serta mengecutkan jerawat.

5.Mengatasi "eye bag ataupun mata panda"
oleskan sedikit tepung beras di bahagian mata.sapukan setiap malam sebelum tidur.jika diamalkan secara konsisten,mata panda anda semua akan beransur pulih dan hilang.selain itu,tepung beras juga merupakan alternatif lain bagi kopi untuk merawat mata panda.

semoga entri nuna pada kali ini memberi manfaat untuk anda semua.

SUNBLOCK UNTUK KULIT FLAWLESS DAN TIDAK SUNBURN

Nuna Abdullah | October 03, 2019 | 18 Comments
Musim panas ditambah pula dengan keadaan cuaca yng tidak menentu boleh mengeringkan kulit dan menjadikan kulit kita bertambah kusam.Bagi nuna sendiri,penggunaan sunblock wajib dan mesti dipakai sebelum keluar rumah untuk memastikan kulit muka kita sentiaasa segar,cerah dan kekal flawless. kebaikan apabila memakai sunblock sangat banyak.

Pengalaman nuna sendiri sejak pakai sunblock sebelum memakai makeup adalah sangat elok dan muka nuna kekal flawless dan tidak mudah terbakar.Dahulu sebelum nuna tidak tahu kelebihan sunblock,nuna selalu terfikir macam mana kita nak menjaga muka kita dari terdedah kepada cahaya matahari,kadang kadang rasa wajah kusam dan tidak bermaya je. Namun persepsi nuna terus berubah dari kurang gemar memakai sunblock kepada peminat utama sunblock dan nuna akan rasa tidak lengkap kalau tidak pakai sunblock pada muka sebelum memakai makeup. 

Bagi korang yang tertanya tanya apakah kebaikan memakai sunblock,mari nuna terangkan kelebihan yang akan korang dapat kalau konsisten memakai sunblock.Banyak sangat kelebihan kelebihannya. Antara kelebihan sunblock ialah: 


1.Melindungi dari sinaran uv. uv ni apa ya?uv atau lebih dikenali sebagai ultraviolet merupakan cahaya matahari yang memancar ke bumi.Sinaran uv terbahagi kepada dua jenis iaitu UVA dan juga UVB.Namun bukan semua sinaran uv tidak bermanfaat kerana sinaran uv juga turut mengandungi vitamin D yang baik untuk kulit.Biasannya,pendedahan kepada cahaya matahari yang berlebihan boleh menyebabkan potensi kepada pendedahan penyakit seperti kanser. 

2.Mencegah penuaan(awet muda) penuaan bukan sahaja disebabkan faktor usia sahaja namun kurang mengambil berat terhadap pemakaian sunblock boleh menyebabkan kulit muka kita mudah berkedut dan muncul garis garis halus.Lama kelamaan kulit muka kita akan mudah rosak dan akan menjadi kusam dan gelap.Jadi mulai sekrang rajin rajinkanlah diri untuk memakai sunblock ,ok? 


3.Memberi kesihatan kepada kulit pemakaian sunblock secara konsisten membantu menjaga struktur kulit wajah supaya kekal anjal dan sihat.Jadi kita tidak perlu risau kalau tededah kepada cahaya matahari.tetapi perlu pastikan sapu balik sunblock selepas 2 jam. untuk pemilihan sunblock,nuna sarankan korang cari spf yang tinggi contoh spf30 ataupun spf60.ini kerana semakin tinggi spf semakin bagus untuk melawan sinaran uv.

nuna sendiri menggunakan spf berjenama wardah kerana harga mampu milik tak sampai RM15 ringgit pun.korang boleh dapatkan produk wardah di kedai drugstore seperti Watson. nuna harap perkongsian nuna pada kali ini bermanfaaat untuk anda semua. 

KONJAC SPAN UNTUK KULIT BERSIH DAN SIHAT

Nuna Abdullah | September 28, 2019 | 1 Comments
Hari ini nuna hendak berkongsi salah satu rahsia untuk mendapatkan kulit wajah yang bersih serta sihat.Apa itu konjac span?Konjac sebenarnya merupakan span yang diperbuat akar pokok konjac.Pokok konjac biasanya tumbuh di negara asia seperti jepun.Korang pun tahu kan,orang jepun sangatlah menjaga penampilan kulit terutamanya penampilan kulit wajah.

Sebenarnya,di jepun sudah beratus tahun telah menggunakan konjac sebgai alat membersihkan muka daripada kotoran. Konjac sebenarnya mempunyai antioksidan yang cukup tinggi dan juga vitamin yang boleh membantu mengurangkan penuaan dan juga cela pada wajah.Span konjac bukan sahaja dapat membersihkan kulit secara efektif malahan dapat melicinkan kulit. span konjac sangat bagus untuk membersihkan kotoran yang tersumbat di celah pori kulit,mengurangkan whitehead dan juga blackhead dan juga noda noda bekas parut jerawat.

Apa yang buat nuna tertarik hendak mencuba malah konsisten pakai konjac span ialah span konjac dapat menanggalkan sisa sisa solekan pada wajah dan tidak mengeringkan kulit serta membuatkan wajah bertambah kusam. span konjac juga boleh membuatkan solekan pada wajah kita kekal lama.kenapa ya?sebenarnya span konjac ini membantu untuk menanggalkan kulit mati atau kering di wajah dan juga melembapkan kulit wajah.Jadi apa apa produk yang dioleskan pada wajah akan cepat diserap dan meresap ke dalam kulit secara efektif. paling best,lama lama pakai kulit muka akan rasa sangat lembut dan membuatkan kulit muka kita terlihat sihat dan bersih.Nuna sangatlah sarankan kepada korang semua untuk mencuba konjac span bagi mendapatkan kulit yang cantik dan sihat.


sebenarnya konjac span mempunyai pelbagai warna yang berbeza dan setiap warna ada fungsi yang berbeza:
 Warna hitam - konjac dengan Charcoal. Lebih kepada kulit berjerawat

Warna merah pink - Gabungan konjac dengan tanah liat Perancis untuk kulit sensitif, matang, atau kering.

Warna Hijau - Biasanya mempunyai tanah liat hijau untuk kulit berminyak. Dan ada juga warna hijau gabungan dengan rumpai laut untuk detox kulit. Namun, sekarang pelbagai gabungan di masukkan untuk menghasilkan konjac span ni. Ada aloevera, lavender, ros dan sebagainya. Konjac secara semulajadi kaya dengan vitamin A, B, C, D dan E, protein, lipid, asid lemak, tembaga, zink, besi, dan magnesium. Ia juga mempunyai antioksidan yang tinggi.


 Konjac memang bagus untuk semua jenis kulit termasuk kulit super sensit Nuna biasanya beli konjac span ini dekat Daiso ataupun Mr Diy.Harga konjac span sangat mampu milik dan beli satu boleh pakai banyak kali sampailah konjac span itu rosak.cubalah mesti tidak menyesal.semoga entri nuna pada kali ini bermanfaat untuk korang.

RUTIN HARIAN UNTUK DAPATKAN KULIT YANG CANTIK DAN BERSIH PERSIS KOREA

Nuna Abdullah | September 17, 2019 | 2 Comments
Hai korang semua dan nuna harap korang dalam keadaan sihat hendakNya.nuna rasa ramai diantara kita yang jarang jarang mengamalkan rutin skincare yang betul dan kadang kadang tidak tahu mana satu prduk yang perlu dipakai terlebih dahulu kerana terlalu banyak produk yang dibeli.nuna cakap semua ini berdasarkan keadaan diri nuna sendiri.sebelum ini nuna sangat malas hendak amalkan rutin skincare.

okeylah,nuna rasa daripada bercerita sampai ke korea marilah kita tengok macam mana agaknya cara untuk mengamalkan rutin skincare yang betul.caranya mudah sahaja,korang hanya perlu mengikuti langkah langkahnya dengan baik dan nuna percaya korang akan mendapatkan hasil yang wow

Rutin pada waktu pagi:
1)perlu cuci dahulu muka dengan pencuci muka(pastikan guna pencuci muka berdasarkan jenis kulit masing masing)
2)Toner memang perlu disapu pada muka dengan menggunakan kapas untuk menyegarkan kembali kulit muka kita.
3)pelembap(pastikan korang jangan skip step pelembap kerana dengan mengaplikasikan pelembap pada muka,kulit kita akan kekal lembapan kulit)
4)Spf(kenapa pentingnya memakai spf?)spf ini sangat penting untuk memastikan muka kita tidak terdedah terlalu banyak dengan sinaran uv dan boleh mengurangkan sunburn.Jadi untuk korang yang nak kekal flawless macam artis korea mestilah selalu pakai.Orang korea sendiri kalau nak keluar rumah perkara wajib yang diorang ambil berat sekali ialah pemakaian spf.sangatlah penting pakai spf untuk mengelakkan kulit kita terdedah kepada radikal bebas.jadi mulai sekarang,rajin rajinlah korang pakai spf sebelum keluar dari rumah.


Rutin pada waktu malam:

1)makeup remover-paling penting untuk tanggalkan sisa makeup atau kotoran pada muka dengan menggunakan makeup remover kerana ia membantu menghilangkan sisa makeup.
2)pakai cleanser-pastikan membasuh muka menggunakan pencuci muka.jangan bagi alasan dah cuci muka pada waktu pagi,maka nak skip pada waktu malam.wajib cuci pada waktu malam juga.
3)krim mata-memang perlu ke??perlu dan sangat perlu.maksudnya korang mesti oleskan krim mata pada bawah mata untuk hilangkan lingkaran gelap pada mata.Barulah pagi esok bangun dengan keadaan mata yang segar bugar.
4)pelembap-oleskan pelembap sekali lagi pada waktu malam.wajib tau untuk kekalkan kelembapan dan kecantikan kulit.

Rutin pada hujung minggu 
senang sahaja,sentalkan tubuh dan juga wajah dengan scrub untuk menanggalkan sel sel kulit mati dan melembutkan kulit.

Rutin pada setiap bulan
membasuh berus berus makeup..makesure korang basuh berus yang korang guna ya untuk menghilangkan kotoran,


finally,nuna hendak pesan untuk korang dan diri nuna sendiri untuk sentiasa minum air sekurang kurangnya lapan gelas sehari kerana untuk mendapatkan kulit yang cantik dan sihat dan juga badan yang kekal sihat sentiasa.


semoga perkongsian entri nuna pada kali ini memberi manfaat buat korang semua.jom amalkan untuk dapatkan kulit yang cantik dan paling penting sihat dan bermaya.




FACEMIST NANO FRESH WHITE UNTUK KULIT SIHAT,CERAH DAN SEGAR SEPANJANG MASA

Nuna Abdullah | September 16, 2019 | 42 Comments
Assalam dan hai korang.Harini nuna  nak menceritakan tentang salah satu produk penjagaan muka yang memang penting dan sangat sangatlah membantu korang semua untuk mendapatkan kulit muka yang segar dan dan tidak kering.produk tersebut ialah facemist.Penting ke facemist ni?

facemist memang sangat penting untuk muka kita.Tanpa facemist kulit kita kelihatan tidak bermaya dan letih.Maklum sahajalah dengan cuaca sekarang ini yang panas terik ditambah pula dengan keadaan berjerebu ,memang banyak menyumbang kepada kekeringan kulit terutamanya pada bahagian muka kita yang sememangnya turut terdedah dengan asap asap,udara yang tidak bersih dan juga debu debu.

kebetulan semalam nuna menapak ke Watson yang berdekatan untuk nuna cari barang keperluan diri yang semakin habis,alang alang dah sampai kesitu,maka bermulalah misi nuna untuk mencari facemist untuk diri nuna ini.Pada waktu itu juga,ada sale girl Watson yang berlegar legar lalu nuna pun apa lagi pergi tanya dekat sale itu ,facemist apa yang biasanya paling ramai orang pakai dan Laris???

Dengan ramah tamah,sale girl tersebut telah mengesyorkan nuna supaya mencuba facemist jenama nano white fresh.Nuna apa lagi setelah dengar macam itu terus sahaja pergi ambil dan grab facemist nano white fresh.Apa yang membuatkan nuna lagi tertarik dengan nano white fresh ini adalah packagingnya.Sungguh cantik dan comey sangat dengan gambar rainbow,kucing comey dan pasu bunga serta penyiram bunga pun ada sekali.kalau budak budak nampak confirm menangis nak beli..hahahaha..nuna gurau je.

selepas balik kerumah,nuna terus buka kotak facemist nano fresh white untuk mencubanya.sekali sembur dekat muka,rasa sejuk dan segar je.Ditambah pula dengan haruman yang menyegarkan Rasa berangin sikit sebab ada tea tree oil yang sememangnya sangat terkenal bagi menyelesaikan masalah kulit berjerawat dan juga mengurangkannya.vitamin c pun antara bahan bahan yang turut terkandung dalam facemist nano fresh white.memang ohsem sangat.

Nano white fresh ini juga mempunyai Sembilan manfaat dalam satu.
-mengurangkan penampakkan pori pori pada kulit wajah
-membaik pulih pori pori kulit
-mencerahkan kulit
-mengurangkan kesan sunburn pada muka
-mengurangkan jerawat
-mengekalkan keseimbangan kulit
-melegakan parut jerawat pada kulit
-menghidratkan kulit supaya cerah berseri dan bersinar.

setakat penggunaan nuna yang  sudah masuk satu bulan lebih.apa yang nuna boleh ceritakan perubahan yang dapat nuna rasai selepas pemakaian facemist ini adalah muka nuna Nampak lebih segar dan cerah walaupun berjam jam berada di luar rumah dan melakukan pelbagai aktiviti aktiviti lain.Paling ketara muka tidak Nampak lesu dan letih walaupun panas terik.

p/s:untuk korang yang tercari cari facemist yang untuk kegunaan harian,nuna amatlah menyarankan korang untuk mendapatkan nano white fresh ini di Watson Watson berdekatan dengan tempat korang.sangat berbaloi dan harga sangat mampu milik.




LOSYEN PALING BEST DAN PUTIH

Nuna Abdullah | September 13, 2019 | 0 Comments


Hari ini nuna hendak kongsikan salah satu jenama losyen yang memang nuna pakai setiap hari terutamanya selepas mandi .Bila rasa  kulit tangan dan badan kering je,nuna cepat cepat akan sapukan losyen ini.oleh sebab nuna pakai elok,jadi why not nuna kongsikan pengalaman nuna sendiri apabila memakai losyen nivea intensive body milk.

nuna sangat suka pakai losyen ini kerana mampu melembapkan kulit  lebih lebih lagi dengan cuaca panas di negara kita.nuna suka sangat dengan tekstur losyen ini kerana tidak melekit dan apabila nuna sapu pada kulit ia cepat menyerap seperti air.nanti kulit korang akan rasa segar dan sejuk je sepanjang masa.

Harga losyen ini tidaklah semahal losyen losyen jenama lain namun sangat mampu milik.untuk korang yang  hendak mencuba losyen ini,sangatlah nuna sarankan beli dan pakai.Jika konsisten pasti korang akan rasa kulit korang lembut dan lama lama pakai akan menjadikan kulit korang cerah dan tona kulit yang lebih sekata.

untuk bahagian siku dan juga lutut yang agak gelap sedikit daripada tona kulit bahagian badan yang lain amatlah disarankan sapu selepas mandi pada bahagian lutut dan juga pada siku.Nanti warna lutut dan juga siku korang makin lama makin cerah dan lembut selembut kulit bayi.

losyen nivea ada dua saiz iaitu besar dan kecil.nuna biasanya akan beli dua,satu besar dan satu lagi botol kecil.senang yang botol besar simpan dekat rumah dan yang botol kecil pula bawa pergi jalan jalan ataupun travel.

untuk korang yang selalu mengalami kulit kering dan kadang bersisik,sangatlah disarankan sapu setiap kali lepas mandi ataupun sebelum tidur.ton kulit nuna sendiri pun semakin cerah kerana konsisten sapu losyen nivea intensive body milk ni.

apa yang paling best sangat?
paling best tentang losyen nivea intensive body milk boleh kekalkan kelembapan kulit selama 48 jam(dua hari)bagus kan.kalau tak ingat pakai pun,lembapan kulit masih lagi terjaga dengan baik.nuna bagi 10 bintang untuk losyen nivea intensive body milk.

TIPS UNTUK KURANGKAN RAMBUT GUGUR

Nuna Abdullah | September 13, 2019 | 18 Comments
Hari ini nuna nak share tips yang paling best dan sesuai untuk korang yang mengalami rambut gugur.Sebenarnya tips ini sangat simple dan sangat mudah untuk dilakukan.Dengan menggunakan hanya satu bahan sahaja dapat menyelesaikan masalah rambut gugur korang semua.

Sekali bila cuba.ehh serius laa rambut makin kurang gugur.Selain itu juga,apa yang nuna perasan paling ketara adalah rambut nuna semakin lembut plus bersinar dan tidak kusut.

Bahan apa yang nuna gunakan untuk kurangkan rambut gugur adalah dengan menggunakan aloe vera gel yang boleh korang semua dapatkan di drugstore seperti Watson dan juga Guardian.(apa apa jenama pun tak kisah asalkan aloe vera gel,tapi nuna lebih suka guna aloe vera gel dari Guardian)

ini contoh gambar aloe vera keluarkan guardian.memang best pakai


cara pakai mudah sahaja,cuma picitkan sedikit aloe vera gel dan digaulkan Bersama dengan shampoo rambut korang masa nak mandi tu.Lepas bilas rambut,rasa segar dan ringan je rambut.serius,nuna sendiri selalu feeling rambut macam iklan pantene tu.

kenapa aloe vera gel?
kalua korang nak tahu,aloe vera ni ada vitamin C dan E,oleh sebab itu bila pakai dekat rambut ,rambut kita akan rasa lembut je.Untuk korang yang mempunyai masalh kelemumur pun sangat sesuai untuk mencuba tips ini.Apa yang penting aloe vera ini juga akan merawat kulit kepala kita supaya bersih dan sihat.


Jadi lepas ini,siapa sahaja yang mempuyai masalah rambut gugur ke kelemur ,boleh laa mencuba campurkan aloe vera gel dengan shampoo korang.

p/s:konsisten dalam pemakaian adalah sangat penting.Dua kali seminggu pun sudah cukup untuk menjaga kesihatan rambut dan kulit kepala korang.Semoga perkongsian nuna kali ini memberi manfaat untuk korang semua.

Rajin rajinkan tinggalkan komen di laman nuna yep.nuna sangatlah hargai komen komen membina dari kalian.










GREEN TEA UNTUK PARUT JERAWAT(DIY SENDIRI)

Nuna Abdullah | September 07, 2019 | 0 Comments

Assalamualaikum dan selamat malam semua…

Hari ini nuna nak berkongsi dengan korang semua mengenai cara merawat muka yang mempunyai masalah jerawat dengan hanya menggunakan green tea dan bahan alami yang lain.

sebelum itu mari nuna ceritakan sedikit mengenai kelebihan green tea atau istilah melayunya teh hijau yang bukan sahaja elok untuk diamalkan sebagai minuman malahan sangat baik untuk dijadikan masker untuk kulit berjerawat.

antara kelebihan teh hijau  adalah:
teh hijau sebenarnya mempunyai sumber yang kaya dengan catechin yang mana berfungsi sebagai salah satu bahan antimicroorganisma yang mampu memusnahkan bakteria yang menyebabkan berlakunya jerawat pada kulit.

teh hijau juga merupakan salah satu bahan yang mampu meredakan kemerah merahan dan juga rasa terbakar yang disebabkan oleh pertumbuhan jerawat.

seterusnya,nuna nak tunjukkan pula cara nuna gunakan teh hijau:

1)sediakan satu sudu madu kecil(nuna gunakan sudu macdonalds sebab tak jumpa sudu kecil lain..hehehe)
2)satu uncang teh boh(boleh je kalua korang hendak guna serbuk green teh pun,nuna guna teh boh sebab mudahkan nuna sebab tak perlu nak sukat)
3)sediakan air panas suam dalam satu cawan kecil(jangan terlalu panas dan terlalu sejuk)
selepas dah sediakan semua bahan,masukkan satu sudu madu dan satu uncang teh boh ke dalam cawan kecil.



Horeyy,akhirnya kacau sebati macam dalam gambar ni.

Cara pakai:mudah sahaja,korang hanya perlu sapukan campuran ini ke muka dan biarkan selama 10 minit.Selepas itu,bilas muka dengan menggunakan air bersih.

p/s:nuna sendiri dah lama sebenarnya amalkan campuran teh hijau campur dengan madu untuk, dapatkan kulit yang bebas dari jerawat.Yang penting muka kita akan rasa lembut dan segar.Lingkaran gelap pun boleh hilang jika korang konsisten pakai 3 atau 4 hari seminggu.

Waktu terbaik nak pakai:Pakai waktu pagi atau pakai sebelum tidur.

semoga entri kali ini bermanfaat untuk korang semua.


-






SYSTEMA UNTUK GIGI YANG PUTIH,SIHAT DAN BERSERI

Nuna Abdullah | August 31, 2019 | 2 Comments


Hai semua,harini nuna hendak berkongsi tentang salah satu jenama ubat gigi yang  buat nuna jatuh cinta entah berapa kali mungkin berkali kali sampai penat nuna hendak menghitungnya.hehehe.Review kali ini mengenai ubat gigi systema.

Baiklah untuk pengetahuan korang systema merupakan salah satu jenama dibawah syarikat Lion yang mana merupakan salah satu syarikat yang sememangnya khusus dalam oral care yang mana sentiasa mengalami pembaharuan dan inovasi yang khusus untuk kesihatan penjagaan mulut yang terbaik.Bukan biasa biasa produk systema kan.


untuk korang yang baru pertama kali ingin mencuba dan tercari cari ubat gigi yang mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi seperti nafas berbau,gigi sensitif, masalah plak yang semakin lama semakin menebal,jangan risau kerana dengan pemakaian ubat gigi systema secara konsisten boleh membantu membuat gigi korang putih,bersih dan sihat.

Nuna sebenarnya keliru waktu pertama kali ingin mencuba ubat gigi systema ini.napa agaknya ye?Tidak lain dan tidak bukan systema mempunyai tiga variasi iaitu systema exyra gum protect,systema extreme clean breath dan systema deep clean whitening.

Setakat ini,nuna telah menggunakan kesemua ketiga tiga variasi ubat gigi tersebut. nuna mempunyai gigi sensitif  ketika memberus gigi pasti akan berdarah sedikit.Jadi setelah menggunakan systema extra gum proctection gusi nuna tidak berdarah lagi,kalau ada pun sedikit sangat dan boleh katakana gusi nuna rasa lebih sihat,bersih dan segar.Bau mint dalam ubat gigi ini menyamankan lagi ketika memberus gigi.Apa yang best plak pada celah gigi nuna tertanggal dengan sendiri.

Apabila gusi dah semakin pulih setelah nuna konsisten pakai hampir3 bulan,jadi nuna cuba pulak extreme clean breath dan deep clean whitening.Kedua duannya sungguh elok dan berbaloi dengan harga yang nuna laburkan.Extreme clean breath akan buat nafas kita jadi segar dan kurang berbau.Sangat sesuai untuk sesiapa yang mempunyai masalah nafas berbau dan hendak hilangkannya.Deep clean whitening pula membuatkan gigi nuna semakin hari semakin bertambah putih dan sihat.Selalu rasa nak senyum dekat orang yang nuna jumpa,sebab rasa yakin dengan gigi sekarang.


Lastly,produk systema sangatlah nuna sarankan cuba sendiri  dan  rasai perbezaanya.Jadi nuna bagi 10/10 bintang untuk produk penjagaan mulut systema.Really recommended to all.






.

RAHSIA BIBIR MERAH BAK DELIMA

Nuna Abdullah | August 06, 2019 | 0 Comments





Assalamualaikum dan hai semua.Pada petang ini baru nuna mempunyai kelapangan untuk membincangkan topik yang sangat rapat dengan kaum hawa khususnya.Topik yang sememangnya sudah lama nuna hendak tulis iaitu mengenai rutin penjagaan bibir.

Bibir yang sihat dan merah adalah dambaan semua wanita.Dengan mempunyai penampilan bibir yang cerah dan bebas daripada kusam dan hitam semestinya akan memberikan lebih keyakinan buat para wanita.Malah dengan memiliki bibir yang hitam menyukarkan kita untuk keluar tanpa mengoleskan gincu.Kadang kala,kita semestinya ingin cepat dan tidak mempunyai masa yang lama untuk bersiap siap.Ditambah pula jika wanita sudah berumahtangga,sudah semestinya masa yang digunakan untuk mempersiapkan diri digunakan untuk menguruskan keluarga.

Oleh sebab itulah,nuna hendak berkongsi serba sedikit tips yang diamalkan untuk memiliki bibir yang cantik,merah dan yang paling penting bibir yang bebas daripada hitam.Nuna tak nak bercakap Panjang,eloklah kita baca apa tips yang nuna hendak berkongsi pada entri kali ini.


Sebenarnya perasan tak kita tak mengamalkan tabiat merokok pun tetapi bibir kita masih berwarna hitam?Sebabnya biasalah kitakan sentiasa keluar ke sana dan kesini atas urusan kerja ataupun menjalani aktiviti seharian akan lebih terdedah kepada pancaran terik matahari.Hal ini kerana bibir kita tidak mempunyai melanin yang berupaya untuk menghalang sinaran uv dan akhirnya menjadikan bibir kita semakin gelap.


Jadi nuna tak nak korang mengalami masalah ini lagi,jom amalkan beberapa petua alami semestinya selamat untuk diamalkan.


1.Sapukan madu

caranya oleskan madu asli ke bibir secara merata dan biarkan selama 15 minit.Selepas 15 minit bersihkan bibir dengan air suam.Amalkan selama beberapa minggu,nanti korang akan rasai perubahannya.Tapi jangan pakai madu sampai tidur mahu pagi esok bangun bibir dah bengkak akibat digigit semut..huhuhuuhu..jangan ok.

2.Mentega/marjerin

Mentega atau marjerin merupakan salah satu cara yang pernah nuna cuba untuk merawat bibir nuna yang kerap merekah dan sedikit hitam akibat produk kosmetik yang tidak sesuai dengan bibir nuna.Jadi setiap malam ,nuna akan selongar dalam peti ais untuk mencari mentega.Selepas itu, oleskan ke bibir selama 15 minit dan bersihkan bibir.

semoga korang semua,boleh mendapat sedikit manfaat dari celoteh nuna pada kali ini dan apa yang paling penting konsisten dalam apa yang dilakukan sangat membantu untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

sehingga jumpa lagi di lain entri.

CARA MENGETAHUI PANGGILAN TELEFON YANG TIDAK DIKENALI

Nuna Abdullah | July 04, 2019 | 2 Comments






Assalamualaikum dan selamat malam semua.Pada malam ini nuna ingin memberikan salah satu cara yang digunakan untuk mengetahui pemilik nombor telefon yang tidak dikenali.Nuna terpanggil untuk menulis artikel sebegini disebabkan baru baru ini nuna menerima panggilan telefon yang tidak dikenali.

Anda semua pernah menghadapi perkara sebegini tak?kalau pernah jangan risau selagi panggilan yang dibuat berdaftar,anda dapat mengetahui siapakah gerangan orang yang tidak dikenali tersebut berdasarkan nombor telefon yang menelefon anda semua.Salah satu aplikasi yang boleh membantu anda menjejakinya ialah aplikasi" Truecaller".sangat mudah dan sesiapa sahaja boleh menggunakannya.


Apa yang menarik ,Truecaller adalah syarikat Sweden yang ditubuhkan pada tahun 2009 di Stockholm, Sweden oleh Nami Zarringhalam dan Alan Mamedi. Aplikasi ini bermula apabila pengasas bersama kami hanya pelajar yang ingin mencipta perkhidmatan yang mudah mengenal pasti panggilan masuk dari nombor yang tidak diketahui.

Hari ini, Truecaller disukai oleh lebih daripada 130 juta pengguna aktif setiap hari di seluruh dunia, dan merupakan aplikasi untuk Caller ID, penyekatan spam dan bayaran.


cara menggunakan Truecaller adalah cukup mudah dan cepat.


korang cuma masukkan nombor telefon yang tidak dikenali di ruangan kotak putih tersebut iaitu(search phone number)


senangkan.kini ,anda semua jangan risau lagi apabila berhadapan dengan situasi yang mencemaskan iaitu apabila menerima panggilan yang tidak dikenali kerana Truecaller adalah penyelamatnya.kenapa nuna cakap truecaller sebagai penyelamat adalah kerana Truecaller juga dapat membantu korang untuk blok nombor telefon tersebut.


sampai disini sahaja perkongsian nuna untuk entri kali ini.Di lain masa ,nuna akan berkongsi lebih banyak lagi entri yang bermanfaat untuk kita semua.


REVIEW VITAMIN C GLOW UNTUK KULIT SIHAT

Nuna Abdullah | July 03, 2019 | 2 Comments


Assalamualaikum dan selamat petang semua.Harini Nuna hendak berkongsi tentang pengalaman Nuna sendiri sejak mengamalkan pengambilan flavettes vitamin c glow.Banyak sebenarnya,vitamin c dari pelbagai jenama yang telah Nuna cuba.Pantang Nampak produk terbaru pasti perasaan ini berkobar kobar untuk mencubanya.

Sejak tengok drama "Pujaan Hati Kanda "yang ditayangkan di slot tv3,rasa hendak mencuba produk flavettes vitamin c glow ini sangat teruja.Apa yang menarik dalam flavettes vitamin c ini adalah kerana ia mengandungi glutathione yang mana berfungsi untuk mencerahkan kulit .Nuna amalkan vitamin c ini bukan untuk mendapatkan kukit yang glowing serta cerah sahaja tau,tetapi untuk membantu nuna yang kadang kala mempunyai masalah gusi berdarah.bukan selalu tetapi kadang kadang masalah macam ini timbul.Alhamdulillah sejak mengamalkan,flavettes vitamin c glow kulit makin cerah dari tona ton kulit asal.apa yang penting kulit nampak lembap dan sihat.

sebanarnya banyak juga kelebihan flavettes vitamin c glow,antaranya:

Image result for flavettes effervescent Menghaluskan & melicinkan kulit secara menyeluruh
Megecilkan pori2 kulit
Menaikkan seri muka
Memberikan warna kulit yg sekata & cerah
Melembabkan kulit secara menyeluruh satu badan
Memulihkan rekahan pada tumit kaki & siku
Merawat jerawat di wajah & badan
Mengurangkan jeragat pada muka
Melindungi daripada pembekuan darah & lebam.
Mengurangkan parut jerawat & kesan luka
Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu
Meningkatkan imuniti badan, kurangkan jangkitan selesema
Membantu mengurangkan tahap kolesterol & tekanan darah tinggi
Mengurangkan gejala-gejala lain alergi
Meningkatkan penglihatan
Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih
Membantu sistem peghadaman
Amat sesuai untuk Orang yg mempunyai masalah resdung.
Ibu mengandung juga boleh amalkan.
Boleh menambahkan susu badan untuk ibu-ibu yang menyusukan anak

bahan Utama yang terkandung di dalamnya adalah vitamin c.sememangnya vitamin c amat perlu untuk tubuh kita membantu dari sinar matahari.menyembuhkan luka luka serta mencerahkan kuit.selain itu,vitamin e juga membantu membersihkan kulit,melembapkan kuku,merawat stretch marks dan mengatasi kulit kasar.

itu sahaja pengalaman nuna,sepanjang mengamalkan flavettes vitamin c glow,Di lain masa,insyaallah nuna akan berkongsi lagi review produk yang lain serta nuna guna serta pakai.





Nuna Abdullah © . Designed by MaisarahSidi.com